tisdag 17 januari 2012

Världens bästa skitskola.

Såg nyss en dokumentär om Sveriges skola, och den negativa utveckling som skett under de senaste tjugo åren ungefär. Den handlade om hur Sveriges skola har gått ifrån att vara en ett internationellt föredöme och en av de bästa i världen, till... inte så bra.

I våras, när jag gick ut nian, så var det bara en i min klass på nitton personer som inte hade behörighet till gymnasiet och jag tänkte inte mer på det. Sånt händer, liksom. Men enligt skolverket så vad det bara 87,8% av alla svenska niondeklassare som hade behörighet att söka till gymnasiet i våras, och när man tänker efter så känns den siffran så fel med tanke på hur man tänker sig den svenska skolan. Att mer än var tionde niondeklassare i våras inte kunde fortsätta vidare till gymnasiet känns som ett rejält snedtramp.

För X tiotal år sedan så var Sverige tredje bästa land i världen på läsförståelse. Nu är vi på nittonde plats. Vad är det som gör att vi blir allt sämre i skolan?

Lathet? Oförmåga? Dåliga resurser, sämre förutsättningar?

Jag tror att det handlar om att folk är bortskämda, helt enkelt. Som vi lever idag så har väldigt få unga verkligen behövt kämpa för något i sitt liv, behövt jobba för att nå sitt mål. Om man har fått allt serverat på ett silverfat hela livet, hur peppad är man då på att jobba hårt i skolan för att få bra betyg?

Alla bara skyller på varandra: föräldrarna skyller på lärarna, som skyller på politikerna, som skyller på föräldrarna och så håller de på sådär. Ingenting kommer att bli bättre för att vi gnäller på varandra. Om alla istället rycker upp sig och gör sin del. Barnen kan ju börja med att sköta sig i skolan, sluta skolka(vilket är det patetiskaste som finns) och slösa bort skoltiden på onödiga bråk om kepsar, fötterna på stolen, prata rakt ut osv. Föräldrarna kan börja med att faktiskt följa upp sitt barns skolgång, se till att ungen gör läxorna och går till skolan med en stadig frukost i magen. Lärarna och rektorn kan se till att alla elever får den hjälp de behöver, och att undervisningen blir så rolig som möjligt! Politikerna kan göra sitt genom att faktiskt satsa på skolan och visa att skolan är viktig. För stora orättvisor och skillnader mellan skolor både inom kommunen och landet kommer aldrig att leda till något gott.

"Världens bästa skitskola" hette första delen i den dokumentärserie jag såg, och jag rekommenderar den starkt!

okej nu kan jag officiellt döpa om mig till ingalill och börja jobba som slipsnisse på kommunen, fullt normal sextonåring här, yesyes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar