fredag 11 november 2011

Tågtankar


Nu blir det ett blogginlägg skrivet på ett tåg. Däremot får jag lägga upp det här senare, för lyxen med internet har jag inte här.

Hur som helst, jag sitter här då, skriver, äter lite nötter (honungsrostade jordnötter i my <3), kikar ut på ett landskap som passerar på andra sidan av fönsterrutan och bara funderar. Egentligen tycker jag nog att det är rätt mysigt att åka tåg. Inte så att jag fullkomligt älskar fordonet i sig och jag tycker att det är en njutning att få vistas ombord på det, utan mer för att man får se så mycket nytt, i alla fall som nu, när jag åker en sträcka jag aldrig har åkt tidigare. Jönköping har jag varit i ett fåtal gånger och då har det mest varit för att rasta, äta lunch, springa på toa och sträcka på benen när jag har åkt bil till Skåne.

Det är ju knappast så att det är vilt landskap med underliga varelser a la Avatar som breder ut sig utanför fönstret, utan det är bara skog, landsvägar, små samhällen och hagar med hästar och kor. Jag tycker ändå att det är fint och spännande, på något sätt. Skulle jag bo här vet jag att jag inte skulle tycka så, för hur spännande tycker jag Eskilstuna är egentligen? Det är nog just det att det är något nytt. Jag tycker om att se nya saker och sitta och fundera och fantisera. Vilka människor bor här? Hur ser deras vardag ut? Vem hade jag varit om jag hade tillbringat hela livet här? Antagligen en rätt vanlig tjej då också, men samtidigt inte alls samma person. Människor runt omkring påverkar en så mycket och jag hade kanske inte alls haft samma intressen eller samma personlighet.

Någon gång skulle jag vilja göra en jättespontan tågresa med en kompis och bara åka till stationen, ta första, bästa tåg och se vart rälsen kan föra oss. Se något nytt. Sedan skulle säkert inte människorna i de städer vi skulle besöka tycka att det var alls lika spännande som vi, men så är det väl. En persons vardag är vad en annan person ser som exotiskt och spännande. Det är väl det som gör att man kan fascineras så av berättelser om andra människors liv. Även om det är rätt likt på många sätt är det ur ett helt nytt perspektiv och man får se hur någon annan tänker. Det tror jag är bland det mest spännande och finaste man kan få höra. Tankar, ord, minnen. En person.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar